Vanaf 2019 verandert de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dan betaalt iedereen € 17,50 per periode van 4 weken, ongeacht de kosten van de hulp en de ondersteuning. De gemeente kan dit bedrag verlagen of zelfs kwijtschelden.

Voorheen werd de hoogte van de eigen bijdrage berekend op basis van het inkomen en het vermogen van de cliënt. Daarom kozen mensen met een hoger inkomen en/of vermogen er in het verleden dikwijls voor om géén gebruik te maken van een maatwerkvoorziening, maar om in plaats daarvan de zorg zelf in te kopen. Met een eigen bijdrage, die kon oplopen tot honderden euro’s,  waren relatief vermogende mensen goedkoper uit als ze van een maatwerkvoorziening zouden afzien.  Maar de regel over de eigen bijdrage is met ingang van dit jaar veranderd. Daardoor kan het voor velen voortaan voordeliger zijn om andere keuzes te maken.

Let op: deze regeling gaat uitsluitend over maatwerkvoorzieningen. Iedereen met maatwerkvoorziening(en) betaalt maximaal € 17,50 per 4 weken. Voor algemene voorzieningen mag de gemeente een andere bijdrage vragen. U kunt bij uw gemeente vragen of u een maatwerk of algemene voorziening heeft of aankloppen bij BWN voor advies.

Geschreven door: Lucia Knoflíčková