Werk dat bij u past

Wat voor soort werk zoekt u?

Wat voor soort werk wilt u het liefste doen? Neem bijvoorbeeld werk dat u eerder met plezier deed als voorbeeld en stel uzelf de volgende vragen:

• Werkt u het liefst samen met mensen of werkt u graag alleen?
  • Werkt u graag met mensen of liever vooral met materialen of techniek?
  • Geeft u graag leiding aan anderen of voert u liever duidelijke opdrachten uit?
  • Wilt u wat u kunt veel toepassen of wilt u juist steeds iets nieuws doen of leren?
  • Werkt u liever met uw handen of met uw hoofd?
  • Werkt u het liefst binnen of buiten?
  • Helpt u graag anderen?

Wat zijn uw sterke kanten?

Bij het vinden van werk is het ook belangrijk dat u weet waar u goed in bent, zodat u dit bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek kunt noemen.
Maak een lijstje van uw opleidingen of cursussen en ook van het werk dat u hebt gedaan. Schrijf hierbij wat u erdoor geleerd hebt. Hoe kan die kennis voor een andere baan belangrijk zijn?
Kijk ook eens terug naar de dingen die u in uw leven al gedaan hebt en zoek voorbeelden van wat u als een succesverhaal kunt beschrijven. Welke vaardigheden van uzelf ontdekt u? Hoe brengt u bijvoorbeeld moeilijke situaties tot een goed einde? Wat hielp daarbij: uw organisatievermogen, uw fantasie? Was u erg praktisch of bijvoorbeeld erg tactisch?

Hebt u wel eens gedacht aan ander werk dan een betaalde baan?
Veel mensen hebben een betaalde baan bij een werkgever. Er zijn ook andere soorten werk. Zoals bijvoorbeeld:

• het starten van een eigen bedrijf
  • werken in de sociale werkvoorziening
  • vrijwilligerswerk